تجربه ای بی نظیر ، سفرنامه پاتایا

اگر سفرنامه قبل رو خونده باشید قبل از سفر به پاتایا در بانکوک بودیم و چند روزی رو اونجا گذروندیم . حالا دیگر وقت آن رسیده که با تور تایلند پاتایا به پاتایا بریم و اینجا را کشف کنیم . از بانکوک با اتوبوس به پاتایا رفتیم . اول از همه کمی درباره پاتایا اطلاعات جمع آوری کردیم که بد نیست که در اینجا هم ذکر کنم : پاتایا یا به تایلندی Phatthaya یکی از مهم ترین شهر های تایلند است . پاتایا به فاصله 165 کیلومتر از شمال شرقی پایتخت تایلند یعنی بانکوک فاصله دارد . اگرچه این شهر جزو شهرستان چونبوری است با این حال به علت اهمیت توریستی ، بطور مستقل اداره میشود. خود لغت پاتایا به معنای " باد موسمی جنوب غربی" است .

پاتایا تا سال 1950 تنها یک روستای کوچک بود که با مردمانش روزگار خود را با  ماهیگیری میگذراندند. در طول جنگ ویتنام ، سربازان آمریکایی از پاتایا به عنوان یک استراحتگاه و مکان تفریح استفاده میکردند و اینطور اینجا بزرگ شد و پیشرفت کرد تا در سال 1978 به عنوان یک شهر اعلام شد .

با افزایش تقاضای ساکنان پاتایا که بیشتر آنها را مهاجرانی از اروپای غربی و آمریکای شمالی تشکیل داده اند ، تعداد برج ها در این شهر کوچک ، روز به روز در حال افزایش است . و بدینصورت از نظر سازه های بلند و برج ها ، بعد از بانکوک در رتبه دوم قرار دارد.

در اینجا هم مثل بقیه خاور دور توک توک (tuk tuk) یکی از وسیله های نقلیه محبوب است .

مزرعه تمساح ها

این مزرعه جالب که در بین راه بانکوک – پاتایا قرار دارد یکی از پر طرفدارترین مکان های توریستی تایلند محسوب میشود. در اینجا میتوانید درختان و سنگ هایی با قدمت میلیون ها سال ، فیل ها ، تمساح ها و کلی چیز های جالب دیگر را تجربه کنید و از نزدیک ببینید . میتوانید با فیل ها و ببرها عکس بگیرید و اگر جراتش را دارید با دست بهشان غذا دهید .

ما برای اسکان ، هتلی به نام Mike Garden Resort را انتخاب کردیم . بعد از اینکه وسایلمان را جابجا کرده و کمی استراحت کردیم ، به سمت خیابان اصلی شهر یعنی walking street رفتیم . با اتوبوس نفری حدود 40 بات هزینه رفت مان شد . در خیابان با تعداد زیادی توریست آلمانی ، روس ، ترکیه ای و البته ایرانی برخورد کردیم .

داخل پاتایا چندین مرکز خرید بزرگ هست که ما بیشتر از همه از Central Festival Mall خوشمان آمد .

اگر از خوردن محصولات دریایی خسته شده اید و مثل من به گوشت قرمز علاقه دارید بالای همین پاساژ در طبقه سوم رستورانی به نام all seasons steak buffet وجود دارد که به همه پیشنهاد میکنم . اینجا بوفه بزرگی است که بدون محدودیت به مدت 75 دقیقه حق استفاده از آن را دارید . انواع کباب ، ماهی ، بیفتیک ، مرغ ، شیرینی ، سوشی ، میوه ، نوشیدنی و انواع و اقسام خوراکی های دیگر از پیش غذا ، غذای اصلی و دسر همه تازه و خوشمزه هستند . گوشت های تازه را در ظرفی قرار داده و به گارسون میدهید و میزان پختش هم ذکر میکنید و بقیه را به آنها میسپارید برایتان درست میکنند و به سر میز سرویس میکنند . قیمت هم برای هر شخص 319 بات است . البته رستوران از عصر به بعد شلوغه و  پیدا کردن جا نزدیک شب تقریبا ناممکن است .

در طبقه چهارم همین پاساژ رستوران لبنانی به نام  Palace Restaurant هست که ما تبلیغش را در یکی از مینی بوس ها دیده بودیم . همه چیز لذیذ و خوشمزه بود حتما پیشنهاد میکنم جایی در تراس بشینید .

در پاتایا هرجا که چشم بی اندازید یک سالن ماساژ هست . من برای ماساژ پا به یکی از سالن ها رفتم که شانس من یک ماسور مرد رسید . یک ماساژ پای یک ساعته حدود 100 بات است .

از مکان های دیدنی پاتایا (Wat Phari Yai) یا بودای بزرگ است که در سال 1977 تاسیس شده . ولی در کل در پاتایا خیلی جای دیدنی نیست . بودای بزرگ ، خیابان walking street و مزرعه حیوانات (مار و فیل).

خط ساحل طولانی در اینجا وجود داشت که متاسفانه اصلا تمییز نبود اگر قصد شنا در دریا را دارید نزدیک ترین جزیره به پاتایا یعنی Koh Larn را به شما پیشنهاد میکنم . برای دسترسی به این جزیره میتوانید بطور روزانه قایق موتوری کرایه کنید یا با قایق های مخصوصCatamaran  که در طول روز در ساعت های مختلف حرکت دارند استفاده کنید . تا جزیره حدود نیم ساعت راه هست و هزینه ای که ما پرداختیم هم حدود 60 بات برای رفت و برگشت بود . با قایق موتوری ها هم حدود 15 دقیقه راه است و برای رفت و برگشت باید حدود 400 بات بپردازید . یک نکته دیگر : اگر در برگشت با Catamaran بازمیگردید و در طبقه پایین میشینید ، سمت راست رو انتخاب نکنید چون به دلیل بادها و امواج دریا کاملا خیس خواهید شد .

در جزیره حمل و نقل با تاکسی های موتوری انجام میشه . در اینجا به دلیل گرما و آفتاب شدید ، راننده موتورها صورت ودست های خود را کاملا میپوشانند و خطرناک به نظر می آیند !

ابتدا به ساحل Tai Yoi beache رفتیم که ورودی آن برای هر کس 40 بات است . اینجا یک پلاژ کوچکو آرام است که تنها یک کافه دارد . بعد از اینجا با موتور به پلاژ Taewan Beache رفتیم . این پلاژ یکی از پر طرفدار ترین پلاژ های جزیره است . برای همین پر است از مغازه های کادویی ، کافه ها و مغازه محصولات دریایی کافیست به یکی از ماهی ها اشاره کنید درجا برایتان پاک میکند و کبابی میکند پیشنهاد میکنم حتما یک بار ماهی کبابی اینجا را امتحان کنید فوق العاده تازه و لذیذ اند . ما هم به عنوان ناهار در همینجا غذا خوردیم . میگو با سس چیلی حدود 100 بات و انواع ماهی ها هر کدام حدود 50 بات است .

در پلاژ Taewan Beache یک اسکله بزرگ هم موجود است . که در همینجا میتوانید کشتی های مربوط به پاتایا را هم پیدا کنید ماهم تصمیم گرفتیم برای بازگشت از کشتی های همین اسکله استفاده کنیم .

در ساحل میتوانید تخت و چتر مخصوص پلاژ را با حدود 30- 50 بات کرایه کنید . برای دوش گرفتن هم باید حدود 40 بات بپردازید . آب دریا واقعا بی نقص و تمییز است . در اینجا تور پاتایا ما به انتها رسید.

امیدورام از سفرنامه پاتایا من لذت برده باشید. در ذیل چند تا عکس دیگه که تو سفر گرفتن رو ببینید.