سفرنامه چین - گوانگجو

مرداد سال پیش بمدت 2 هفته به چین سفر کردیم . قبلا شهر های شانگهای ، پکن و شیان را توسط تور چین دیده بودیم .این بار تصمیم گرفتیم کمی به سمت جنوب برویم . مقصدمان گوانگجو ، هنگ کنگ ، جزیره ماکائو و پکن است . برای رفتن به گوانگجو از هواپیمایی China Southern استفاده کردیم . پرواز ما ترانزیت بود و در اور ومچی  توقف داشت . متاسفانه فرصت نبود که شهر را بگردیم . با در نظر گرفتن توقف کوتاهی که در اورومچی  داشتیم ، حدود 12 ساعت پروازمان طول کشید و ما حدود ساعت 9 شب به گوانگجو رسیدیم .

اولین چیزی که بعد از پیاده شدن از هواپیما متوجه شدیم نم و رطوبت زیادی بود که نفس کشیدن را سخت میکرد . چند دقیقه بعد انگار لباس ها به تنمان چسبیده بود و پوستمان چسبناک شده بود خصوصا اگر مثل من مشکل تنگی نفس دارید خیلی هوای جالبی نیست . خصوصا از خرداد تا شهریور به دلیل باران های موسمی نم و رطوبت هوا افزایش پیدا کرده و واقعا کلافه کننده خواهد بود . بهترین زمان برای سفر به گوانگجو مهر و آبان ماه است .

ما 2 روز در گوانگجو ماندیم بعد به هنگ کنگ و ماکائو رفتیم باز به گوانگجو بازگشتیم و 2 روز دیگر در اینجا ماندیم . دلیل آن هم این بود که 27 مرداد سالگرد ازدواج ما است و در 5 سال گذشته این به صورت سنت درآمده که هر سال در یک کشور جدید که تابحال ندیده ایم این روز را جشن میگیریم و برای همین امسال این روز را در هنگ کنگ جشن گرفتیم .

در گوانگجو در هتلی به نام Baiyun Hotel اقامت کردیم که بزرگترین دلیل انتخابمان هم وجود یک رستوران ترکیه ای در زیر آن بود چون همانطور که حدس میزنید غذا در چین یک مسئله بزرگ است . در واقع هتل 5 ستاره است و اصولا باید تمییز و خوب و با کیفیت باشد اما از بد شانسی ما دقیقا در طول اقامت مان هتل در بازسازی و تعمیرات بود و دقیقا از ساعت 9 صبح روز اول سر و صدا ها شروع شد و واقعا ما را آزار داد ولی البته وجود رستوران در طبقه پایین باز هم ما را از انتخاب این هتل راضی نگه داشت . متاسفانه ما هتلی پیدا نکردیم که نزدیک یک رستوران ایرانی باشد مگرنه که عالی میشد. به هر حال به دلیل نزدیکی سنت غذایی ایرانی ها و ترک ها همین رستوران هم مشکل مارا حل کرد . کلا در مورد رستوران ها در گوانگجو براحتی میتوان گفت همه رستوران های ایرانی ، عربی و ترکی را امتحان کردیم که متاسفانه خیلی کیفیت رستوران های ایرانی خوب نبود ولی رستوران ترکی به نام سلطان بود که قیمت هایش کمی از بقیه بالاتر بود ولی واقعا کیفیت عالی داشت و جالب اینکه بیشتر از ترک ها توریست های عرب را در آن میبینید !

در گوانگجو ما بیشتر از تاکسی استفاده میکردیم . قیمت شروع تاکسی متر ها 2.60 یوان است . با قیمت امروز یوان چین 585 تومن است و تقریبا کرایه تاکسی ها هم قیمت تهران درمی آید . در واقع معمولا ما در هر کشوری که میرویم از مترو یا اتوبوس استفاده میکنیم  تا هم هزینه های طول سفر را کنترل کنیم و هم بیشتر با مردم آن کشور آشنا شویم ولی اینبار استثنا شد و به دلیل نم شدید همه جا را با تاکسی رفتیم  . البته این را هم باید در نظر گرفت که در چین اگر چینی بلد نباشید واقعا به مشکل میخورید چون اکثر مردم معمولی انگلیسی بلد نیستند و پیدا کردن مسیر و ایستگاه مورد نظرتان واقعا سخت خواهد بود .
معبد GUANGXİAO – گوانگجو
در روز اول مان در گوانگجو تصمیم گرفتیم به قدیمی ترین منطقه مسکونی گوانگجو و به معبد Guangxiao برویم . این معبد در زمان حکومت خاندان باتی ، برای پرنس پادشاه Nanyue به نام Zhao Jiande به عنوان یک خانه طراحی شده . از آن جا که تاریخ آن به قرن ششم میرسد ، گفته میشود که قبل از وجد شهری به نام گوانگجو این معبد وجود داشته !

در معبد Guangxiao به وفور آدم هایی میبینید که تبلیغ دین بودایی میکنند و برای همین هم محل ملاقات بودایی ها محسوب میشود . ما هم با تعداد زیادی راهب بودایی برخوردیم ولی همانطور که حدس میزید دوست ندارند از آنها عکس بگیریم . از نظر معماری ، این معبد یک نمونه خوب از معماری چینی است و در کل باقی چیزها هم سمبل ها و نماد های بودایی هستند .

در حیاط معبد حوض های کوچک تزئینی وجود دارد که واقعا زیباند و البته داخل خود معبد چیز زیادی برای ما نیست همه چیز در واقع مقدس و برای عبادت است برای همین ما بیشتر در کنار درختان کهنسال بزرگ و حوض های کوچک زیبای آن وقت گذراندیم .

به شما پیشنهاد میکنم که اگر به گوانگجو سفر میکنید از این معبد و محله اطرافش دیدن کنید . در مسیر به سمت معبد مردم عود روشن میکنند و مغازه ها هم عود میفروشند و واقعا صحنه ای بی نظیر است .

آکادمی چن کلان CHEN CLAN – گوانگجو
آکادمی CHEN CLAN یکی از مهم ترین جاذبه های دیدنی گوانگجو است . این آکادمی که در قرن 17 ساخته شده در ابتدا به عنوان محل اسکان و بعد به عنوان مدرسه استفاده میشد و امروزه به عنوان مرکز فرهنگی فعالیت میکند . ورودی آکادمی با فانوس های چینی تزئین شده که واقعا منظم در کنار هم قرار گرفته اند .

آکادمی در خیابان 7. Zhongshan واقع شده و در مجموعه در کل 17 ساختمان قرار دارد . اولین چیزی که اینجا توجه شما را جلب خواهد کرد کنده کاری های چوبی و سرامیک ها جلب خواهد کرد . این ساختمان ها به حدی زیبا هسنتد که در سال 1988 به عنوان میراث فرهنگی تحت حمایت دولت درآمد .

آکادمی در ساعت 8:30 صبح باز میشود و ساعت 5:30 بعد از ظهر میبندد . و اگر درست به یاد داشته باشم ورودی آن 10 یوان بود. داخل باغ آن پر از درخت های کهنسال و بزرگ و مجسمه های زیبا است البته چون متاسفانه مثل همه جای چین توضیحات انگلیسی وجود ندارد موضوع مجسمه ها را نفهمیدیم .

داخل ساختمان های آکادمی افرادی هستند که با صنایع دستی کسب درآمد میکنند . بعضی ها نقاشی میکنند ، بعضی ها داخل شیشه های کوچک نام مورد نظر شما را مینویسند و خیلی چیزهای دیگر.

ما برای آکادمی حدود 3 ساعت وقت در نظر گرفته بودیم که واقعا در این 3 ساعت نتوانستیم از این همه آثار هنری و صنایع دستی زیبا چشم بر داریم . در ادامه روز به یک مکان پر طرفدارتر دیگر رفتیم . نگین شهر گوانگجو ، جزیره شامیان واقع در کنار رود مروارید مقصد بعدی مان بود.

جزیره شامیان – گوانگجو

جزیره شامیان یک جزیره ماسه ای است و در واقع معنای نام آن هم در چینی به معنای سطح ماسه ای است . در قرن 19 جزیره توسط حکومت چین به دو قسمت ، تقسیم شده و نصف آن را به انگلیسی ها و نصف آن را به فرانسوی ها داده . ظاهر جزیره کاملا اروپایی است و با کل چین فرق دارد . داخل جزیره کاملا ساکت و آرام است پیاده رو ها با درختان زیبا تزدین شده و بنا های تاریخی کاملا تمیز به نظر میرسند . داخل چند رستوران و هتل هم موجود است که پیشنهاد میکنم در یکی از کافه ها کمی استراحت کنید و از منظره لذت ببرید .

امروزه ساختمان های تاریخی که قبلا به عنوان مرکز تجاری دولت های خارجی استفاده میشد ، امروزه به عنوان سوژه و مکانی مناسب برای عکاسی خصوصا عکس های ازدواج است . البته این نکته هم باید بگویم که در حال حاضر عروسی های چینی ها به صورت چینی-اروپایی است و کاملا با نوع سنتی آن فرق کرده و جزیره شامیان با مناظر اروپایی اش از این نظر بسیار پر طرفدار است بطوریکه در زمان حظور ما حدود 10-12 عروس و داماد دیدیم.

موقع گردش در جزیره کاملا حس یک شهر اروپایی را دارید . کافه ها و ساختمان ها کاملا به سبک غربی است و اگر انسان های اطراف تان را نبینید حس میکنید در یکی از شهر های اروپا هستید .

نکته ای جالبی که در مورد این جزیره هست این است که این مالکیت و بناهای اروپایی روی اعتقادات انسان ها هم تاثیر گذار بوده . کلیسای کاتولیکی در جزیره هست که اتفاقا هنگام ورود ما در حال انجام یک مراسم بودند و البته از ما هم بسیار خوب استقبال کردند ، وقتی وارد شدیم همه مردم چینی های کاتولیک بودند و هیچ خارجی آنجا ندیدیم . همینجا ذکر کنم که معماری کلیسا بسیار تاثیر گذار و زیبا بود.

علاوه بر مجسمه های زیبای داخل این کلیسای کوچک ، در کل جزیره مجسمه های جالبی بود که همه آنقدر جالب بودند که یک عکس بگیریم

چیزی که همیشه در ذهنم از این جزیره باقی خواهد ماند یک دسته از مردم پیر وجوانی بود که در کنار رود مروارید جمع شده اند و با هم آواز میخواندند اگرچه از آوازشان چیزی نمیفهمیدیم با این حال موزیک زیبا بود و مهم تر از آن کنار هم بودن زیبا بود . همینجا بگم که این انسان ها موزیسین نبودند وهمگی آدم های معمولی بودند که در آنجا حظور داشتند . فکر میکنم به علت اینکه متوسط خانه ها در چین بین 40-60 متر است کسی در خانه نمی ماند خصوصا در تابستان ها ، آلت موسیقی ، بادبادک و ضبط شان را میگیرند و به پارک ها و باغ ها میروند . در بعضی از پارک ها مردم در کنار هم جمع شده و ورزش میکنند بعضی ها میرقصند ، آواز میخوانند و بعضی ها هم نمایش اجرا میکنند . همانطور که متوجه شدید روش زندگی شان خیییییلی با ایرانی ها متفاوت است و باور کنید در خیلی از مواقع به این زندگی ساده و شاد حسودی تان میشود .

هنگ کنگ

بعد از اقامت کوچکدو روزه مان در گوانگجو ، برای بازدید از یک شرکت به شنزن رفتیم و از شنزن هم با ماشین و طی یک مسیر یک ساعته به مرز هنگ کنگ رفتیم . البته از گوانگجو تا هنگ کنگ اتوبوس و حتی قطار مستقیم هست . در ابتدا باید اطلاعات کمی درباره هنگ کنگ بدهم :

جزیره هنگ کنگ که در قسمت جنوبی چین واقع است تا سال 1997 مدت صد سال بود که مستعمره انگلستان بود و از آن زمان به بعد تحت نظارت چین درآمد - حتما عکس های مربوط به اعتراضات مردمی آن زمان  که نمیخواستند تحت حکومت چین درآیند را هم دیده اید – به هر حال اعتراض های مردمی نتیجه ای نداد و هنگ کنگ تحت حکومت چین درآمد .

هنگ کنگ بزرگترین بازار منطقه آزاد جهان و جزو فعالترین بنادر تجاری جهان است و به همین دلیل هم از اهمیت بالایی برخوردار است . البته مالیات های فوق العاده پایین هم بر شکوفایی تجارت آن هم تاثیر گذار بوده . برای مثال اگر تفاوت قیمت گوشی های اپل در ایران و آمریکا 40% باشد اختلاف قیمت آن در اینجا حدود 3% است !

اکثریت جمعیت هنگ کنگ را چینی ها تشکیل میدهند نکته جالب اینکه هنگ کنگ از نظر تراکم جمعیت 27 کشور جهان است که با در نظر گرفتن مساحت کوچکاین جزیره حدس خواهید زد که اینجا خیلی خیلی شلوغ است . البته با دیدن برج های 50-60 طبقه کاملا متوجه وضعیت خواهید شد . مشکل اول جزیره تراکم بالای جمعیت و مشکل دوم آن آب آشامیدنی است . در چین مثل ایران آب خوردنی لوله کشی است و به همین علت هم آب بسیار گران قیمت است . نکته جالب اینکه واحد پول اینجا یوان چین نیست و بیشتر از دلار هنگ کنگ استفاده میشود . با نرخ امروز دلار هنگ کنگ 480 تومان و یوان چین 585 تومان است و یعنی دلار هنگ کنگ از یوان کم ارزش تر است . تفاوت دیگر هنگکنگ با سرزمین اصلی چین زبان آن است بطوریکه زبان اصلی در چین ، "چینی با لهجه ماندارین" است در حالیکه در هنگ کنگ زبان اصلی "چینی با لهجه کانتوِنی" است . در واقع اگر با لهجه ماندارین صحبت کنید حتی اگر متوجه شوند هم جواب شما را نمیدهند !

ما برای اقمت در هنگ کنگ هتل İbis North Point رو انتخاب کردیم و این هتل مانند همه هتل های Ibis در دنیا یک هتل 3 ستاره است که همه استاندارها رعایت شده و به نظر من آرامش و تمیزی آن کاملا راضی کننده است . اگر میخواهید در هنگ کنگ بمانید و هیچ ایده ای برای محل اقامت تان ندارید و البته هم نیاز به یک جای لوکس ندارید اینجا را به شما پیشنهاد میکنم .

امییدوارم از سفرنامه چین من لذت برده باشید.