سفری خاطره انگیز به بانکوک ، سفرنامه بانکوک

سال ها بود هر وقت تصمیم میگرفتیم به تایلند سفر کنیم ، در انتها به جای دیگری میرسیدیم ولی بالاخره اینبار شد و در بهمن سال  92 توسط تور تایلند  به بانکوک رفتیم . به دلیل اطلاعات اشتباهی که به ما داده بودند ، از هواپیما جا ماندیم و با اولین پرواز بعدی راهی شدیم ، چون در قسمت اکونومی جا نبود با بیزینس سفر کردیم خدمات واقعا  عالی بود.

پرواز  ما ترانزیت داشت و به همین علت در کیف روسیه توقف کرد سفر ما از کیف تا خود بانکوک حدود 10 ساعت طول کشید . نزدیک فرود هواپیما ، کارت های مهاجرت (immigration) پخش کردند که درباره محل اقامت ، مدت اقامت و سایر اطلاعات مربوط به سفرتان سوال شده . وقتی پیدا شدیم همراه با بوی گل که در کل مسیر همراه ما بود در صف پاسپورت ایستادیم بعد از حدود بیست دقیقه کارمان تمام شد . و وارد شهر شدیم هوا گرم و نم دار است و همه جا بوی ادویه می آید . اگرچه به عنوان یک تهرانی این قضیه ما را اذیت نکرد ولی متاسفانه اینجا هم ترافیک سنگین و نامنظم است .

خوب و اما داستان شهر ! اسم کامل و رسمی شهر در تایلندی

“Krung Thep Mahanakhon amon Rattanakosin mahintara ayuthaya mahadilok phoP noppharat Ratchathani Burirom udomratchaniwet mahasathan amon piman awatan Sathit sakkathattiya witsanukam Prast.”

است ، بله کل سه خط بالا نام شهر بانکوک است ولی بیاید ما نام کوتاه تر آن به نام "شهر فرشتگان" را استفاده کنیم .

قبل از رفتن به هتل ، اولین توقف ، معبد بودای طلایی (Wat Traimit)

Wat Traimit یا معبد بودای طلایی را در لیست جاهایی که حتما و قطعا باید ببینید ، یادداشت کنید . داخل معبد مجسمه نشسته بودا ساخته شده از 5 تن طلای خالص 18 عیار ، قرار دارد .

داستان مجسمه ، از خودش هم جالب تر و شگفت انگیز تر است . در سال 1955 طی کند و کاری برای زیر ساخت توسعه بندر این مجسمه پیدا شده اما به دلیل خاک وگلی که روی آن بود ، ارزش واقعی اش آشکار نشده و به انباری منتقل شده . تقریبا 20 سال بعد زمانی که تصمیم گرفته میشه تمام مجسمه های داخل انبار به نمایش گذاشته شود ، این مجسمه هم همراه بقیه به نمایشگاه منتقل میشه در حین این نقل و انتقالات ، از جرثقیل میافتد و با ازبین رفتن لایه های خاکی در اثر ضربه قسمت های طلایی آن آشکار میشود . طبق نظر کارشناسان ، در قرن 13 ساخته شده و برای محافظت در مقابل حمله هایی که به اینجا میشده لایه ای گل روی آن قرار گرفته و دفن شده . این معبد که در محله چینی ها است ورودی ندارد و برای عموم آزاد است .

دومین توقف معبد بودای خوابیده (Wat Pho)

Wat Pho یا به نام اصلی تایلندی آن Wat Phra Cheutuphon یا به قول خودمان بودای خوابیده یکی ازنمادهای بانکوک و تایلند محسوب میشود. این معبد در واقع مرکز اصلی آموزش ماساژ تایی و مدیتاسیون و اولین دانشگاه تایلند محسوب میشود. بودای خوابیده با ارتفاع 15 متر و درازای 43 متر روی دست راست خود لم داده و سر را روی دو بالش قوطی مانند گذاشته .

کف پاهایش که 3 متر ارتفاع و 4.5 متر پهنا دارد با صدف منبت کاری شده و روی آن نماد هایی خوش شانس و مقدس حک شده .

روی یادبود ، نماد تایلند – چتر 7 طبقه – قرار گرفته . در راهرو 108 کاسه برنزی قرار دارد که نماد 108 خری بود که بودایی ها میکردند یعنی هر بودایی نذری خود را به این کاسه ها میریخت . مردم فکر میکنند با پول ریختن به این کاسه ها خود شانسی و خوش یمنی می آورد . این معبد بین ساعت 8:30 تا 5 بعد از ظهر باز است و مبلغ ورودی آن 100 بات است . این معبد قدیمی ترین و پر طرفدارترین معبد تایلند است .

توقف بعدی هتل است . از هتل های زنجیره ای IBIS استفاده کردیم به نام که مکانش خوب ، قیمت ها معقول و اتاق ها تمیز بود به شما هم پیشنهاد میکنیم .

بعد از چک این کردن در هتل قطعا اولین مقصدمان ماساژ است . بع از یک سفر نسبتا طولانی فقط ماساژ خستگی مان را رفع خواهد کرد . در مرکز Rangnam Spa & Massage ، ماساژ روغنی انجام دادیم .

اگرچه قیمت ها نسبت به بیرون گران تر بود با این حال بر اساس توصیه دوستان به اینجا آمدیم . اینجا هم تمییز و هم یکی از بهترین سالن های ماساژ تایلند است . قیمت یک ماساژ کامل بدن که حدودا یک ساعت طول میکشد 800 بات میشود.

بعد از ماساژ دیگر برای خیابان های بانکوک آماده هستیم . همه جا بوی بد میدهد ، بوی فاضلاب ، بوی غذا ها و دیگر بوها با هم قاطی شده و معده مان را به هم ریخته . خصوصا اگر سیر باشید ، بو ها خیلی آزار دهنده خواهند بود . به هر حال به جایی که برنامه ریخته بودیم یعنی Pantip Plaza رسیدیم .

اینجا یک پاساژ الکترونیکی 4 طبقه است . اگرچه غیر قابل باور است اما همه مغازه ها ساعت 9 شروع به بستن میکنند و ساعت 10 کاملا اینجا سوت و کور است .

ایستگاه بعدی خیابان khason

با Tuk Tuk به خیابان خاسون (khason) رفتیم . تو توک (Tuk Tuk) یکی از نماد های تایلند و یک وسیله نقلیه سه چرخه و در اصل تاکسی تایلند است . که واقعا تجربه جالبی است .

خیابان خاوسان مثل  ولیعصر خودمان  یا خیابان تاکسیم در ترکیه است و حسابی دیدنی . مرکز شب زنده داری بانکوک همین خیابان است . رستوران ها ، مغازه ها ، کادویی ها و کلی چیزهای دیگر منتظر شماست .

کلا در خیابان های تایلند هر ده قدم یک مرکز ماساژ هست . در خیابان خاوسان هم همینطور است قیمت ها خیلی مناسب به نظر می آید ولی حواستان باشد بعضی ها در آخر دبه میکنند و پول بیشتری میخواهند پس قبل از انجام هر کاری حتما قیمت تمام شده با همه جزئیات را بپرسید .

از آنجا که غذاهای تایلندی خیلی به ذائقه ما ایرانی ها سازگار نیست ، برای شام به یک رستوران هندی رفتیم . اگر از حشرات و سوسک ها بپرسید باید بگم که بله اینجا یک همچین چیزهایی میخورند !!!

برای اینکه برای ما خارجی ها که از غذاهای هندی سر در نمی آوریم ، آسان تر باشد به جای منو یک آلبوم به ما دادند که عکس غذا را گذاشته بود.  بعد از شام تا "یادبود دموکراسی " پیاده رفتیم و بعد سوار تاکسی شده به هتلمان بازگشتیم .

ایستگاه بعدی Floating Market

برنامه روز بعدمان رفتن به Floating Market بود .  اینجا که به بازار شناور هم معروف است تقریبا 100 کیلومتر خارج از بانکوک قرار دارد . در اینجا تایلندی ها میوه ها و صنایع دستی های خود را روی یک قایق به توریست ها میفروشند . در اینجا هر چیزی که ممکن است در مرکز شهر پیدا نکنید ، یافت میشود.

نقشه مان این بود که صبح خیلی زود با تاکسی به آنجا برویم تا میوه های تازه را از دست ندهیم . از هتل بیرون آمدیم و یادمان افتاد نمی دانیم از کجا تاکسی بگیریم که  سم کنارمان آمد و پرسید که به کجا میخواهیم برویم . سم مردی تقریبا 70 ساله ، خونگرم و شاد با اتومبیل تویوتا قدیمی اش در واقع یک تاکسی شخصی بود. اسم واقعی اش در واقع سامویی بود ولی برای راحتی توریست ها نام خود را سم گذاشته بود. بعد از کلی چونه زدن روی 1200 بات برای رفت و برگشت توافق کردیم .

بعد از تقریبا یک و نیم ساعت با عبور از باغ های نارگیل و موز به Samut Sam Kan رسیدیم .

در این بین با اتفاق جالب ولی تلخی روبرو شدیم در راه پلیس ها جلوی ماشین ها و تاکسی هایی که توریست ها را به بازار میبردند ، میگرفتند و از آنها رشوه میگرفتند . البته چون پسر عموی سم پلیس بود آشنایی داد و در واقع از ما چیزی در نیامد .  برای گشتن بازار گزینه زیاد است و در واقع قایق هایی هستند که شما را روی آب میچرخانند . البته قیمت ها مختلف است و دیگر پایین آوردنش به خلاقیت خودتان بستگی دارد . البته این هم باید ذکر کنم در تایلند اگر توریست باشید اتوماتیک قیمت ها برایتان سه برابر میشود پس حسابی چانه بزنید . مثلا ما برای قایق که قیمتش برای هر نفر 1000 بات بود به 800 رساندیم .

قایق ها تقریبا 5 متر طول دارند و خیلی باریکند . کانال در بعضی نقاط بسیار شلوغ و باریک است و همانطور که حدس میزدم خیلی هم کثیف .

در طول گذر از کانال شاهد عده ای بودیم که  با همین آب لباس میشویند ، ظرف میشویند ، غذا میپزند . خانه بعضی ها خیلی مرتب و رنگ شده و بعضی ها هم مانند خرابه بود.

در بازار شناور انواع سبزیجات و میوه های تازه موجود است پیشنهاد میکنم طعم همه را امتحان کنید خصوصا موز سرخ شده . به خاطر نزدیکی تایلند به اکوادور میوه ها واقعا تازه هستند .

اگر در طول مسیر از چیزی خوش تان آمد ، به آنجا اشاره کنید تا قایق به آن نزدیک شود و از اینجا دیگر خودتان باید با فروشنده چونه بزنید . پیشنهاد من این است که فروشنده هر قیمتی داد ، نصف آن را پیشنهاد دهید و بر قیمت خود اصرار کنید .

بعد از یک گردش تقریبا یک ساعته باز با سم بازگشتیم و در مرکز شهر پیاده شدیم او هم کارتش را داد تا اگر خواستیم جایی برویم با خودش تماس بگیریم .

برای استراحت وکمی عوض شدن جو داخل پاساژی به نام Bar-b-q رفتیم . برای ناهار یک رستوران ژاپنی به نام Yayoi را انتخاب کردیم قیمت هایش معقول و غذا ها خوشمزه بود.

ایستگاه بعدی china town

china town یا محله چینی ها در پشت معبد Wat Traimit یا بودای طلایی نشسته قرار دارد . محلی ها به اینجا Thanon Mangkan میگویند . اینجا محله بزرگی است انواع وسایل تزیینی و کادویی ، زیورآلات محلی ، ادویه ، خشکبار ، گوشت های دودی ، لباس ها و کلی چیزهای دیگر با قیمت واقعا مناسب در آن یافت میشود. وقتی از همین جا به سمت شرق ادامه دهید به خیابان silom میرسید اینجا انواع مغازه های برند و لوکس ، هتل های بین المللی خوب ، سالن های ماساژ و یک بستنی فروشی بزرگ پیدا میشود.

ممنون ، که با سفرنامه بانکوک من همراه بودید.